Gå till innehåll
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer
  • Hem
    • Sök
      • Avancerad sökning
    • Nyheter
    • Webbplatskarta
    • Cookies
    • Webbplatsinformation
    • Prenumerera via RSS
  • Ledigt just nu
    • Uthyrningspolicy
    • Lediga lägenheter
    • Lokaler
      • Stationsvägen 10
      • Skötkarlen
      • Vagnhärads Torg 3
      • Hamnfogden 1
    • Frågor och svar
    • Ledigt just nu
    • Sök objekt
  • Nyproduktion
  • Köregler
  • Våra områden
    • Trosa
      • Borgargatan
      • Högbergsgatan 41-45
      • Lundagatan
      • Tomtaklint (kv. Teologen)
      • Tumlaren
      • Ägogången
      • Ö Långgatan 24-26
      • Ö Långgatan 66-68
      • Ö Långgatan 70-72
    • Vagnhärad
      • Biblioteksvägen
      • Järnåldersvägen
      • Mölna
      • Stationsvägen 1-5
      • Stationsvägen 10
      • Stenåldersvägen
      • Torget 1
      • Torget 5 & 7
      • Västra Kyrkvägen 11
    • Västerljung
      • Ljungvägen 3-13
  • Mina sidor
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
  • Regler och tips för hyresgäster
    • Allmänna Skötselråd
    • Andrahandsuthyrning
    • Avflyttning
    • Felanmälan
    • Hemförsäkring
    • Husdjur
    • Studsmatta och pool
    • Hyra och Autogiro
    • Inflyttning
    • Kabel-TV
    • Källsortering och grovsopor
    • Lägenhetsbyte
    • Lägenhetsunderhåll
    • Parkeringsplatser och garage
    • Spartips
    • Störningsjour
    • Säkerhetsdörr
    • Trapphusen
    • Tvättstugorna
  • Om oss
    • Trobo - Din hyresvärd
    • Styrelsen
    • Om företaget
    • Personal
    • Miljö
    • Årsredovisningar
  • Kontakt/Öppettider
  • Personuppgifter
Logga in
Registrera dig
Trobo
  • Translate
  • Hem
  • Ledigt just nu
  • Nyproduktion
  • Köregler
  • Våra områden
  • Mina sidor
  • Regler och tips för hyresgäster
  • Om oss
  • Kontakt/Öppettider
  • Personuppgifter
  • Allmänna Skötselråd
  • Andrahandsuthyrning
  • Avflyttning
  • Felanmälan
  • Hemförsäkring
  • Husdjur
  • Studsmatta och pool
  • Hyra och Autogiro
  • Inflyttning
  • Kabel-TV
  • Källsortering och grovsopor
  • Lägenhetsbyte
  • Lägenhetsunderhåll
  • Parkeringsplatser och garage
  • Spartips
  • Störningsjour
  • Säkerhetsdörr
  • Trapphusen
  • Tvättstugorna
Hem / Regler och tips för hyresgäster / Felanmälan

Felanmälan

Så här går du till väga när du behöver göra en felanmälan.

Felanmälan

Felanmäl på Mina sidor www.trobo.se där du också kan följa ditt ärende. Felanmälan kan göras via webben dygnet runt 

Från 23 september 2024 ändrar vi tid för felanmälan per telefon. Öppet alla helgfria vardagar mellan kl 10-12. Vår jour hanterar endast akuta ärenden, se vad som är akut på vår hemsida innan du ringer. Akuta ärenden 070-335 33 55.

Tänk på att första gången du skall felanmäla via webben, så skall du välja registrera dig och inte försöka logga in. Systemet känner då av att du är hyresgäst och kommer att efterfråga ditt lägenhetsnummer (åtta siffror).

Vid akuta problem andra tider på dygnet ringer du jouren på telefon: 070-335 33 55.

Tala om ifall du godkänner att reparatören går in med huvudnyckel för att åtgärda felet medan du inte är hemma, så sparar vi mycket tid.

Om du inte godkänner att vi går in med huvudnyckel så blir du kontaktad av reparatören och så får ni istället komma överens om en tid som passar.

Fel som du tar hand om själv

Det mesta tar Trobo hand om utan extra kostnad för dig, men det finns saker som du själv ansvarar för. Här är några exempel:

  • Byta glödlampor och lysrör samt glimtändare.
  • Byta proppar i elskåpet.
  • Rensa golvbrunn i dusch eller under badkar.
  • Rensa vattenlås under tvättställ i badrum (i kök rensar Trobo).
  • Rengöring av filter över spis.
  • Rengöring av ventilationsdon i tak och fönster.
  • Montera, ta bort eller laga eventuellt persienn.

Vissa saker kan vi förstås hjälpa dig med i möjlig mån, men mot en avgift.

Anmäl övriga fel 

Fel som kan vänta anmäler du lättast genom att logga in på Mina sidor (länka).

När du anmäler ett fel ska du:

  • Ha ditt objektsnummer till hands (det står högst upp på din lägenhetsdörr).
  • Uppge ditt telefonnummer.
  • Beskriva felet på ett sakligt och tydligt sätt. Märke/modell/vart felet är. Du kan också bifoga bilder.

Hur lång tid tar det?

Hur lång tid det tar innan du får hjälp med felet avgörs av hur allvarligt vi anser att det är och hur många andra ärenden som vi har att hantera för tillfället. På mina sidor kan du följa ditt ärende.

För att vi ska kunna vara så snabba som möjligt behöver du...
Tala om ifall du godkänner att reparatören går in med huvudnyckel för att åtgärda felet om du inte är hemma, så sparar vi mycket tid. Om du inte godkänner att vi går in med huvudnyckel så blir du istället kontaktad av reparatören och så får ni komma överens om en tid som passar.

Akuta fel

Det här är akut

Akuta fel är sådana som måste lagas på en gång för att inte riskera att skada människor eller fastigheter. 

  • Strömlöst i kök
    Om ett strömavbrott påverkar köksutrustningen (kyl, frys, spis) räknas det som ett akut fel. Innan du felanmäler ska du ha kontrollerat om jordfelsbrytaren har löst ut och om fler är berörda genom att söka information om pågående strömavbrott på Vattenfalls hemsida.  Vattenfalls information du hittar här.
  • Krossad fönsterruta
    Om det finns risk för person- eller köld-/regnskador är en krossad ruta ett akut fel.
  • Vatten
    Om vatten strömmar ut är det ett akut fel. 
  • Avloppsstopp
    Har du stopp i den enda toaletten i lägenheten är det ett akut fel. Stopp i golvbrunn i dusch och badkar är inte akuta fel.
  • Spis
    Om ingen av plattorna/värmezonerna fungerar är det ett akut fel.
  • Kyl-/frysskåp
    Om kyl/frys slutat fungera är det ett akut fel.
  • Lägenhetsdörr
    Om dörren inte går att låsa eller stänga är det ett akut fel.
  • Hiss
    Om hissen står still eller dörren inte går att öppna är det ett akut fel.
  • Tvättstuga
    Om kläder blivit instängda i tvättmaskinen eller torktumlaren i en gemensam tvättstuga är det ett akut fel, har du egen tvättmaskin i lägenheten och luckan inte går att öppna är det inte ett akut fel. Lagning av maskinen sker under ordinarie arbetstid.
  • Risk för nedfallande snö/is från tak.

Det här är inte akut

  • Strömlöst i del av lägenhet
    Gör en vanlig felanmälan om en del av lägenheten saknar ström om det inte påverkar köksutrusningen (kyl, frys, spis). Kontrollera jordfelsbrytaren och proppskåpet. Byt ut/fäll upp säkringar om de löst ut. 
  • Krossad fönsterruta
    Gör en vanlig felanmälan om det inte finns risk för person- eller köld-/regnskador. Spricka i glasruta är inte akut.
  • Vatten
    Gör en vanlig felanmälan av vatten som bara droppar. Skydda ytorna mot vattnet tills vi kommer.
  • Avloppsstopp
    Gör en vanlig felanmälan om du har fler toaletter i din lägenhet och det är stopp i en av dem. Gör även en vanlig felanmälan om det är stopp i golvbrunnen, dusch eller badkar.
  • Spis
    Gör en vanlig felanmälan om någon av plattorna/värmezonerna fungerar.
  • Ventilation
    Gör en vanlig felanmälan vid problem med ventilationen.
  • Värme
    Gör en vanlig felanmälan om du under flera dagar har uppmätt en temperatur i hela din lägenhet som understiger 20 grader.
  • Tvättstuga
    Gör en vanlig felanmälan om maskinerna är trasiga

 
  • Kontakta oss
  • Om webbplatsen
  • Cookies
  • Sitemap
  • Ordinarie utseende
 
Trosabygdens Bostäder AB
  • Industrigatan 6C
  • 619 33 Trosa
  • Tel: 0156 - 533 30